Kőszeg & Írottkő Natúrpark
Kirándulástervező

Tervezd meg kirándulásodat velünk!

alpannonia® Hard 4. - Népek kohója

Bemutatás

1 túra során 5 települést járunk be, összesen 3 nemzet (horvát, német, osztrák) kisebbségeit ismerjük meg, ha úgy vesszük, a Trianon előtti Magyarország határain belül kirándulunk, mégis, magát kimondottan magyarnak valló lakosokkal nem is találkozunk. Hogyan lehetséges ez? Horvátzsidány, Peresznye és Ólmod horvát települések, hagyományaik szokásaik nagyon összetartják a településen élőket, hasonló a helyzet a német kisebbségű Kiszsidánnyal is, Ausztriában Borsmonostor (Klostermarienberg) pedig már mindenféle vonatkozásból osztrák településnek mondható.

Az alpannonia® sárga színű jelzését követve Horvátzsidányból a Keresztelő Szent János templomtól Kiszsidányba majd Peresznyére sétálunk, ez túránk első nagyobb szakasza. Feltűnik a falvak rendezettsége, miközben a szántóföldeken sétálva tiszta időben a távoli Schneeberg (2076m) is látható. Mezőgazdasági területek között bandukolunk, túránk 70%-ban ilyen utakon vezet, ezért csapadékosabb időszakban készüljünk fel, hogy sarat kell pucolnunk bakancsunkról. Egyébként az egész túrára vetítve, a terep nem igényel sem különösebb felszerelést sem komolyabb rákészülést, a szintkülönbség sem állít leküzdhetetlen feladatok elé senkit, könnyen beállunk tehát egy monoton tempóba. Kiszsidányban a szépen kiépített és finom vizű forrás valamint a Rhododendron-kert csábítja megállásra a túrázót, Peresznyén a tó körülötti kellemes park és a platánfa.

Peresznye települést elhagyva jelöletlen mezőgazdasági útra térünk, majd körülbelül 2 kilométer után egy rövid szakaszon ismét találkozunk az alpannonia® sárga színű jelzésével, hogy aztán a szántóföldek között a határ felé vegyük az irányt. Nagy és jól belátható területek ezek, jó eséllyel látunk őzcsordákat, érdemes távcsövet magunkkal vinnünk tehát a túrára.

A határvonallal párhuzamosan, haladunk, sőt Ólmod mellett rövid időre "disszidálunk" is Ausztriába. Ez 30 évvel korábban teljességgel lehetetlen volt, most meg még csak meg sem állítanak... Teszünk tehát egy kis kitérőt Borsmonostoron, majd a sűrűn beépített Grezgasse utcán újra Ólmod felé vesszük az irányt, és a kerékpárúton vissza is érünk ebbe az alig 100 fős faluba.

Ismét az alpannonia® sárga színű jelzését követjük, egy kis emelkedést követően eljutunk a Belovich-kápolnáig. Szép környezetben picit szusszanunk, átszellemülünk, és a Mária-út jelzését követve elérünk a főúthoz, azon átkelve a Marton-szállás felé vesszük az irányt.

Nincsen messze a Péruska Mária Kápolna sem, a szántóföld szélén hamar elérjük, itt akár sütögethetünk is a tűzrakó helynél. Még egy kis szántóföld, még egy kis erdő, és máris leérünk a túránk kiindulópontjába, Horvátzsidányba.

Részletek

• Emelkedők: 185 m
  • Lejtők: 199 m
  • Megjelenítés térképen

Nincs megadva térkép adat, így a térkép betöltése nem lehetséges

Hasonló túrák

Kalapos-köveken át az Írottkőre

Nagyszerű túra a hegység sziklaalakzatainak, forrásainak és legmagasabb csúcsának megismerésére

A túrával megismerhetjük a ma Ausztriához tartozó Alsószénégető település látnivalóit.

Az Országos Kéktúra szakasza Kőszegről a Hétforrásig.

Teljes egészében az alpannonia® sárga és piros jelzésein haladó 19km-es túra melyet az Írottkő-csúcs mellett velemi és bozsoki indulással is teljesíthetünk.